Most Unii Europejskiej to istotny element infrastruktury, zapewniający komunikację drogową w Koninie, leżącym w województwie wielkopolskim. Obiekt ten, zlokalizowany w ciągu drogi krajowej nr 25, przeprowadza kierowców przez rzekę Wartę.
Jest to most typu extradosed, co oznacza, że jest on zaprojektowany z wykorzystaniem estakad dojazdowych, które tworzą harmonijną całość z otaczającym krajobrazem Doliny Warty. Długość całej konstrukcji wynosi 3400 metrów, a jego budowa miała miejsce w latach 2006-2007. Realizacją projektu zajęło się konsorcjum, które w swoich szeregach miało znane firmy, takie jak Hydrobudowa-6, Warszawskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych oraz Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych.
Całkowity koszt budowy mostu, w tym nowego odcinka drogi krajowej nr 25, oscylował wokół 200 milionów złotych. Co istotne, aż 75 procent tej kwoty zostało pokryte z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, co podkreśla znaczenie inwestycji w kontekście wspierania lokalnej infrastruktury.
Most został oddany do użytku 15 grudnia 2007 roku, a jego nazwa, Unii Europejskiej, została nadana przez Radę Miasta Konina. Nawiasem mówiąc, najbliższą alternatywną przeprawą przez Wartę w górę rzeki jest Most im. Marszałka Józefa Piłsudskiego, który znajduje się w centrum Konina i jest częścią drogi krajowej nr 92. Z kolei w dół rzeki znajduje się most w ciągu autostrady A2.
Historia budowy
Umowa dotycząca wykonania budowy mostu została formalnie podpisana 13 stycznia 2006 roku. Wmurowanie kamienia węgielnego, jak również aktu erekcyjnego, miało miejsce 25 kwietnia tego samego roku. Orzeczenie w sprawie zakończenia całej inwestycji planowano na 30 listopada 2007 roku.
Przypisy
- KONIN: Projekt na most. wkonin.pl, 24.08.2010 r. [dostęp 21.02.2012 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Koninie | Most Toruński w KoninieOceń: Most Unii Europejskiej